M/S Diana
Byggd 1972 av Jos L Meyer Werft, Papenburg Ems, Tyskland.
Varvsnummer. 566.
Dimensioner. 108,70 x 17,25 x 4,60 m.
Efter ombyggnad. 108,67 x 18,90 x 4,60 m.
Brt/ Nrt/ Dwt. 4152/ 1720/ 1110.
Efter ombyggnad. GT/ NT/ TDW. 6850/ 2373/ 1118.
Maskineri. Två Klöckner-Humboldt-Deutz SBV 12M 350 dieslar.
Effekt. 5968 kW.
Knop. 18,5.
Passagerare. 1200.
Efter ombyggnad. 1320.
Hyttplatser. 240.
Efter ombyggnad. 100.
Bilar. 265.
Efter ombyggnad. 220.
IMO. 7224370.
Systerfartyg. APOLLO. VIKING 1. VIKING 3. VIKING 4. AZTECA. VIKING 5. COROMUEL. PUERTO VALLARTA.
1970 12 17. Beställd.
1972 05 03. Kölsträckt. 1972 08 28. Sjösatt. Döpt av Britt-Marie Myrsten. Levererades 11 december 1972 till Partrederi i Slite. Delägare Rederi Ab Volo, Rederi Ab Slite, Simsonship Ab, Ivar Sund Lidingö och Ab Nils Thorwaldsson Saltsjöbaden. C.B. Myrsten var huvudredare. 1972 12 13. Visade upp i Slite. 1972 2 14. Visades upp i Nybroviken, Stockholm innan fartyget sattes i trafik. 1972 12. Gjorde fartyget en uppvisningstur med inbjudna gäster (Bland annat ABBA var med ombord), men när man skulle avgå så fick man inte igång maskineriet, utan det dröjde ett tag (ca 20 minuter) innan man lyckades få igång maskin och avgå från Nybroviken. 1972 12 17. Insatt i Viking Lines trafik mellan Kapellskär – Mariehamn – Nådendal. 1973 09 02 – 1974 06 10. Insatt mellan Stockholm – Mariehamn – Nådendal/ Åbo. 1974 06 11 – 1974 08 26. Insatt mellan Kapellskär – Mariehamn – Nådendal. 1974 08 27 – 1975 06 01. Insatt mellan Stockholm – Mariehamn – Åbo. 1975 06 02 – 1975 09 04. Insatt mellan Kapellskär – Mariehamn – Nådendal. 1975 09 05 – 1976 04 30. Insatt mellan Stockholm – Mariehamn – Åbo. 1976 05 01. Insatt mellan Kapellskär – Mariehamn – Nådendal. 1978 07 04. Fartyget går på grund vid Kvarngrund, söder om Mariehamn. Väjde för två segelbåtar. Började läcka olja. 1978 07 05. KAPELLA tar över DIANA passagerare och lasten tas över av TRAVETAL. 1978 07 06. Kommer DIANA loss från grundet, Går till Finnboda varv för reparation. 1978 07 15. Åter i trafik. 1978 07. Såld till Oy Vaasa-Umeå Ab, Vasa, Finland för 42,6 miljoner SEK med leverans 1979. 1979 04 26. Övertagen av Oy Vaasa-Umeå Ab, Vasa, Finland vid Beckholmens Docka, Djurgården. 1979 04 26. Omdöpt till BOTNIA EXPRESS. 1979 04 26. Utchartrad till Rederi Ab Myrsten, Slite. 1979 04 26 – 1979 06. Insatt i Viking Lines trafik mellan Kapellskär – Mariehamn – Nådendal. 1979 06 05 – 1979 06 15. Insatt i Viking Lines trafik mellan Stockholm – Mariehamn – Åbo. 1979 06 20. Insatt i Oy Vasa – Umeå Ab:s trafik. Där kommer hon att trafikera Vasa – Sundsvall/ Örnsköldsvik/ Umeå. 1979 06. Rederiet säljs till Enso-Gutzeit Oy, Imatra, Finland. (Hemmahamn Vasa). 1980. Under våren ombyggd vid Rauma-Repola, Nystad, Finland med en ny grillrestaurang. 1980 06 01. Rederiet ändrar namn till Oy Vaasanlaivat-Vasabåtarna Ab, Vasa, Finland 1982 07 07. Rederiet säljs till Rederi Ab Sally, Mariehamn, Finland. 1985 02 25. Fartyget fast i is Kvarken, kommer loss med hjälp av isbrytaren TARMO. 1985 03 12. Fastnar i packis utanför Umeå. 1987 02. Rederiet säljs till Rederi Ab EffJohn Oy (Effoa, Johnson Line och Union Bank Of Finland). Så blev Vasabåtarna en del av Silja Line. 1988 12 21. Fastnar i packis utanför Vasa, FENNIA hjälper till för att få loss fartyget. 1989 01. Utchartrad till Sally Line U.K. Insatt mellan Ramsgate – Dunkerque. 1989 03. Tillbaka från charter. 1989 02 27. Såld till Partrederi Botnia Express, Vasa, Finland. 1989 11 08. Utchartrad till Jakob Line, Jakobstad, Finland. Insatt mellan Skellefteå – Jakobstad, Fartyget får artistnamnet ”POLAR PRINCESS”. 1990 03 06 – 1990 03 19. Insatt för Baltic Express Line mellan Helsingfors – Tallinn, (Fartyget lade aldrig till i Tallinn, Utan bara klarerades). 1990 03 20. Avgick Helsingfors mot Vasa. 1991 12 27. Såld till Effdo 3 Oy, Vasa, Finland. 1992 02 28. Såld till Rederi Ab Eckerö, Mariehamn, Finland. Omdöpt till ALANDIA. 1992 04. Insatt i trafik mellan Grisslehamn – Eckerö. 1992 04 – 1992 06. Utchartrad till Corona Line för trafik mellan Karlskrona – Gdynia. 1992 06 12 – 1992 06 23. Insatt mellan Grisslehamn – Eckerö. 1992 08 24. Upplagd i Mariehamn. 1992 11 – 1993 01. Insatt mellan Grisslehamn – Eckerö. 1993 01 – 1993 02 18. Upplagd. 1993 02 19. Insatt mellan Grisslehamn – Eckerö. 1994 02. Upplagd i Mariehamn. 1994 06 10 – 1994 08 21. Insatt mellan Grisslehamn – Eckerö. 1994 09. Bareboatchartrad till Eestin-Linjat. Insatt mellan Helsingfors – Tallinn. 1995 02 16. I Finska nyheterna. 88 Iranska flyktingar från Tallinn kom till Helsingfors med ALANDIA. 1995 06 09 – 1995 08. Insatt mellan Grisslehamn – Eckerö. 1995 09 01. Bareboatchartrad till Oy Eestin-Linjat Ab Ltd, Mariehamn. Insatt mellan Helsingfors – Tallinn. 1996 01 – 1996 06. Upplagd i Mariehamn (Var även i trafik några dagar mellan Helsingfors – Tallinn). 1996 06 14 – 1996 08. Insatt mellan Grisslehamn – Eckerö. 1996 08. Upplagd i Mariehamn. 1997 06 13 – 1997 10. Insatt mellan Grisslehamn – Eckerö. 1997 10 – 1997 12. Insatt mellan Helsingfors – Tallinn. 1998 02 09. Sista dagen i trafik mellan Helsingfors – Tallinn. 1998 02 13. Insatt mellan Grisslehamn – Eckerö. 1998 09 – 2000 05. Upplagd i Mariehamn. Men gör två resor med militär utrustning mellan Kapellskär – Mariehamn under 1999. 2000 05 – 2000 12. Insatt mellan Grisslehamn – Eckerö. 2001 01 – 2001 07. Upplagd. 2001 03 – 2001 04. Byggs om med aktersponsoner vid Alandia Yard, Mariehamn, Åland. 2001 07 – 2003 01. Insatt mellan Grisslehamn – Eckerö. 2003 01. Upplagd i Mariehamn. 2003 04 – 2003 12. Insatt mellan Grisslehamn – Eckerö. 2003 05 01 – 2003 05 05. Insatt mellan Helsingfors – Tallinn. 2004 01 – 2004 04. Ombyggd vid Baltic Repair Yard, Tallinn, Estland. 2004 10 05 – 2004 10 15. Insatt mellan Helsingfors – Tallinn. 2004 11 26. Utchartrad till RG-Line, Vasa, Finland. 2004 11 30 – 2004 12 08. Ankom GV dockan, Stockholm för varvsbesök innan chartern. 2004 12 09. Ankom Holmsund för att proviantera, men efter avgång från Holmsund mot Vasa så fick fartyget en lättare grundkänning. Vid dykning så upptäcktes skador på ena propellern. 2004 12. Avgick Holmsund mot Mariehamn för reparation. 2004 12. Reparation vid Algots Varv, Mariehamn. 2005 01 14. Provtur efter reparation. Därefter upplagd eftersom RG-Line inte längre var intresserad av att chartra fartyget. 2005 02. Utchartrad till RG-Line. 2005 02 26 – 2005 03 09. Insatt mellan Vasa – Umeå. 2005 04 22. Insatt mellan Eckerö – Grisslehamn. 2005 05 23. Gick fartyget på grund utanför Eckerö, kom loss efter ett tag. 2005 09 12. Avgick Mariehamn mot Tallinn. 2005 09 12. Insatt mellan Tallinn – Helsingfors. 2005 09 15. Avgick Tallinn mot Mariehamn för ordinarietrafik mellan Eckerö – Grisslehamn. 2005 10 04 – 2005 10 13. Insatt mellan Tallinn – Helsingfors. 2005 10. Upplagd i Mariehamn. 2006 04 08. Såld till Bayway Shipping Co, Majuro, Marshall Island (Skarfia Shipping Co, Monrovia, Liberia) för 2,1 miljoner € 2006 05 04. Avgick Mariehamn mot Stockholm. 2006 05 05. Dockade in på GV dockan, Beckholmen för vissa arbeten innan leverans till nya ägaren. 2006 05 16. Dockade ut från GV dockan, Beckholmen och gick till Värtahamnen (Malmkajen). 2006 05 16. Övertagen av dom nya ägarna. Omdöpt till JAMAA II. Satt under Honduras flagg, hemmahamn San Lorenzo. 2006 05 22. Avgick Stockholm mot Grekland. 2006 07 02. Ankom Jeddah. 2006 07 30. Avgick Jeddah. 2006 09. Insatt i trafik mellan Jeddah – Suez. 2007 07. Registrerad för Yellow Star Nav, S.A. Monrovia, (Horizon Worldwide Trading, Aten, Grekland) Liberia. Satt under Honduras flagg, hemmahamn San Lorenzo. |