M/S Gotland
Byggd 1981 av Öresundsvarvet Ab Landskrona.
Varvsnummer 279.
Dimensioner. 142,32 x 24,52 x 5,51 m.
Efter förlängning 168,50 x 24,52 x 5,51 m.
Brt/ Nrt/ Dwt. 14919/ 8342/ 2410.
Efter ombyggnad. Brt/ Nrt/ Dwt. 29706/ 16558/ 3630.
Maskineri. Fyra B&W 8K45GUC dieslar.
Effekt. 21476 kW.
Knop 21,0.
Efter ombyggnad. 19,0.
Passagerare. 2072.
Efter ombyggnad. 2200.
Hyttplatser. 1142.
Efter ombyggnad. 1786.
Bilar. 510.
Efter ombyggnad. 650.
Efter ombyggnad. 562.
Efter ombyggnad. Lastmeter 750.
IMO. 7826790.
Systerfartyg. VISBY.
Signal. SIJN.
1980 12 05. Sjösatt.
Levererades 24 juni 1981 till Rederi Ab Gotland, Visby. Namngavs informellt till GOTLAND. 1981 06 25. Utchartrad till Oy Vasa-Umeå Ab, Vasa, Finland. Omdöpt till WASA STAR. 1981 07 01. Insatt mellan Sundsvall – Vasa. 1982 02. Insatt mellan Vasa – Umeå. 1982 02 14. Gick på grund straxt utanför Holmsund, Kom loss och fick läckage i tre tankar. 1982 02 16. Ankom Helsingfors för reparation, men varvet hade inte plats för detta arbete, avgick mot HDW, Kiel, Tyskland. 1982 02 19. Ankom Kiel. 1982 04 01. Insatt mellan Vasa – Sundsvall. 1982 05. Varvsbesök i Nådendal. 1982 08 31. Togs fartyget ur trafik eftersom dom nya ägarna till Vasa båtarna (Enso-Gutzeit) hävdade att hon hade dåliga is egenskaper. Fartyget lades upp i Sundsvall en ganska lång tid. Dessutom var det bråk angående charter kontraktet mellan Enso-Gutzeit och Rederi Ab Gotland. Enso-Gutzeit hävdade dessutom att fartyget inte ingick i avtalet vid köpet av Vasa båtarna. 1983 05. Utchartrad till Karageorgis Line, Pireus, Grekland. 1983 05. Avgick Sundsvall mot Valletta, Malta. 1983 05. På väg ner mot Malta, passerar fartyget i närheten av Visby. 1983 05. Vart fartyget bottenmålad vid varvet i Valletta, Malta. 1983 06. Insatt mellan Patras – Ancona, samt en tur i veckan mellan Ancona – Igoumenitsa. 1983 08 29. Såld till A/S Larvik-Frederikshavnferjen, Larvik, Norge. 1983 10. Tas i alla hast ut på internationellt vatten utanför Ancona för att undvika kvarstad. 1983 10 07. Avgår från internationellt vatten utanför Ancona kl. 18.30. 1983 10 12. Ankrade på redden utanför Gibraltar för bunkring och avlämnande av den grekiska besättningen. 1983 10 13. Avgår från Gibraltar kl. 00.45 med destination Landskrona. Fartyget chartrades ut av Enso-Gutzeit till Karageorgis. Men sedan Karageorgis inte betalat charterhyra för fartyget blossade en tvist upp. Fartyget lades upp i Ancona och det var nära att fartyget skulle begäras i kvarstad där, då hade det varit mycket svårt att få hem fartyget eftersom en rättegång i Grekisk domstol skulle ha tagit väldigt lång tid. En svensk besättning (som inte visste något om förhållandena ombord) fick flyga ner för att ”kapa” fartyget i Ancona, Italien och försöka ta hem henne till Sverige. När besättningen kom till Ancona fanns inte Wasa Star där utan den gotländske befälhavaren hade på grund av risken för kvarstad tagit ut henne på internationellt vatten, så besättningen fick föras ut till fartyget med en speedbåt. Väl där mönstrades den svenska besättningen på och den grekiska av, men grekerna vägrade att lämna fartyget innan de fått ut sin innestående lön för 3 månader. Det var en mycket hätsk stämning ombord. Man ger sig iväg mot Gibraltar och på vägen dit stoppas fartyget i 1,5 timme och skorstensmärket målas över. Det blev några oroliga och spända dagar för besättningen under den fortsatta färden mot Gibraltar där man ankrade på redden för att bunkra. Där löste det sig också med utbetalningen av den grekiska besättningens löner så de lämnade fartyget under bunkringen. Man avsleglade i all hast så fort bunkringen var klar och gick därefter direkt till Landskrona. Det blev dock en blåsig resa hem, först råkade de ut för en orkan strax före Biscayabukten och sen var det storm hela vägen hem. Den grekiska besättningen försökte ställa till lite förtret, bland annat så försökte man manipulera hydraulsystemet till bildäcksportarna så att man inte skulle kunna gå ut på internationellt vatten i Ancona, det lyckades dock inte. Men en annan sak som de lyckades med det var att blanda ihop samtliga hyttnycklar och andra nycklar och överlämna till den nya besättningen, vilket var ett ”pillerjobb” att få ordning på. Senare var det bråk mellan Enso-Gutzeit och Gotlandsbolaget om ersättning för äventyret, men det är en annan historia.1984 01 12. Avgick Landskrona mot Norge. 1984 03. Omdöpt till PETER WESSEL. Insatt mellan Larvik – Frederikshavn. 1986 06 27. Kolliderar PETER WESSEL med Panama båten SYDFJORD. Hela besättningen på SYDFJORD omkommer när fartyget sjunker. 1988 09 01. Ankommer fartyget till Blohm & Voss varvet, Hamburg, Tyskland för att förlängas med 22,5 meter. 1988 10 27. Återlevererad från varvet. 1990 01. Överförd till Vard A/S (Larvik Line A/S), Larvik, Norge. 1996 10 01. Utchartrad till Color Line, Larvik, Norge. Samma trafik. 1999. Byggdes delar av bildäcket om till manskapshytter, Vilket reducerade antal bilplatser ombord. 2003 03 03 – 2003 04 11. Ombyggd vid Remontowa, Polen med bland annat stabilitetstankar på sidan av skrovet. 2003 04 11. Åter i trafik mellan Larvik – Frederikshavn. 2006 04. Insatt mellan Larvik – Hirtshals. 2007 03 22. Så bröt en brand ut bakom en elektrisk tavla med rökutveckling som följd på resa mellan Larvik – Hirtshals. Gick in till Frederikshavn. 2007 04 26. Åter i trafik. 2007 08 20 – 2007 09 09. Insatt mellan Larvik – Frederikshavn på grund av ombygnad av terminal i Hirtshals. 2007 09 10. Insatt mellan Larvik – Hirtshals. 2007 10 19. Såld till Mediterranean Shipping Company, Italien för leverans i april 2008. 2008 04 06. Sista dagen i trafik mellan Larvik – Hirtshals. 2008 04. Avgick Larvik mot Sandefjord. 2008 04 16. Övertagen av Aliscafi Snav, Neapel, Italien i Sandefjord. Omdöpt till SNAV TOSCANA. 2008 04 19. Avgick Sandefjord mot Medelhavet. 2008 06. Insatt mellan Civitavecchia – 2010 07 01 – 2010 09 02. Insatt mellan Civitavecchia – Porto Vecchio. 2010. Insatt mellan Genua – Palermo. 2011 02 04. Insatt mellan Napoli – Palermo. |